Тема уроку:
Іменник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники -
назви істот і неістот, загальні та власні
Обладнання: кросворд, сюжетні
малюнки, картки із завданнями, ватман,
маркери, комп’ютерна презентація, мікрофон.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційна
частина.
Всупне слово вчителя
-
Які почуття у вас виникають, коли отримуєте подарунок? (приємні, радісні). Я
бажаю, щоб з таким приємним настроєм ви
сьогодні працювали весь урок.
-
Сьогодні ми розпочнемо подорож у цікаву
країну, яка називається МОРФОЛОГІЯ. У ній є багато міст. Кожне місто має свою
назву. Але чомусь одні міста великі, а інші маленькі, та й жителі цих міст
відрізняються одне від одного. Що це за дивна країна, що за міста з його
жителями нам підкаже кросворд-загадка.
1
|
|||||||||
2
|
|||||||||
3
|
|||||||||
4
|
|||||||||
5
|
|||||||||
6
|
|||||||||
7
|
1.
У нашої бабусі сидить дід у кожусі, проти печі
гріється, без води умиється.( Кіт).
2. Його
б’ють, він не плаче, а ще вище скаче. ( М’яч).
3. Нова
посудина, а вся в дірках. ( Решето).
4. Два
пани одягли одні штани. ( Ножиці).
5. Не
їсть, не п’є, а стоїть та б’є. ( Годинник).
6.
Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. ( Книжка).
7. За
білими березами талалайло плеще. ( Язик).
Евристична бесіда.
- Пригадайте, до якої групи частин мови належить
іменник? ( самостійних)
- Що таке іменник?
- Що означають іменники?
- На які питання відповідають?
- До яких іменників ми ставимо питання хто?, а до
яких що?
ІІ.
Повідомлення теми й мети уроку (слайд 1).
ІІІ.Вивчення
нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Сьогодні на
уроці ми закріпимо знання про іменник, його граматичні ознаки, уміння
розпізнавати іменника серед інших частин мови, виконаємо цікаві творчі завдання
2. Евристична
бесіда.
- Пригадайте, до якої групи частин мови належить
іменник? ( самостійних)
- Що таке іменник?
- Що означають іменники?
- На які питання відповідають?
- До яких іменників ми ставимо питання хто?, а до
яких що?
3. Спостереження
над новим матеріалом (слайд 2).
4. Робота з підручником ( опрацювання
теоретичного матеріалу).
5. Виконання вправ
6. Робота над морфологічними ознаками
іменника.
*Рід іменника (слайд 3).
*Число іменника (слайд 4).
7. Поетична сторінка. Гра « Добери
слова в риму» (слайд 5).
Завдання: визначити число вставлених іменників.
8. Фізкультхвилинка.
*Відмінки іменника.
Гра – мовчанка « Впіймай відмінок»
Визначити
відмінок іменника «мова» та підняти відповідну сигнальну картку.
Ой, яка
чудова українська мова! (Н. в.)
Як
парость виноградної лози, плекайте мову! (З. в)
Буду я
навчатись мови золотої! (Р. в.)
Я вдячний
мові за її багатство, мелодійність! (Д. в)
Пишаймося
мовою наших казок, пісень! (О. в.)
Борімося
за красу мови, її багатство! (Р. в.)
У кожній
мові, в кожнім слові краси майбутнього шукай. (М. в.)
9.
Ребуси. Завдання: скласти речення, ввівши в них слова-відгадки.
Учитель.
- Всі ми любимо зиму і завжди з нетерпінням
чекаємо її приходу. З чим у вас асоціюється зима. Доберіть слова, які нагадують
вам про зиму.
Складання ,, асоціативного куща” (Слайд 8).
- Допоможе вам цікава пісенька про зиму (Відео).
Складання розповідного тексту на тему ,, Зима” (
колективно).
Зима
Настала сувора зима. Замерзли річки й озера. Поля вкрились білим снігом .
Тепер можна кататися на лижах. Весело дітям . Діти мчать на ковзанах по
льоду річки.
10.
Вправи на визначення
іменників – назв істот і неістот (слайд 9), загальних і власних (слайд 10). Заочна
екскурсія по містах України.
Завдання: записати словниковий диктант із власних
іменників.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творчий диктант.
-
Запишіть назву нашої держави;
- Запишіть
столицю нашої держави;
- Яка
найбільша річка України?
-
Записати автора «Кобзара»;
-Яка
найвища вершина Українських Карпат?
- Яка
річка протікає через наше село?
(Україна,
Київ, Дніпро, Тарас Григорович Шевченко, Говерла, Росава).
2. Робота в парах. Будь уважний, швидко називаючи іменник.
Рідна,
лагідна, найдорожча - … (мама).
Запашний,
білий, смачний - … (хліб).
Червоне,
солодке, соковите - … (яблуко).
Пухнаста,
руда, хитра - … (лисиця).
Висока,
білокора, струнка - … (берізка).
Прозора,
джерельна, холодна - … (вода).
Футбольний,
круглий, шкіряний - … (м’яч).
Цікавий,
двосерійний, пригодницький - … (фільм).
Зелена,
висока, новорічна - … (ялинка).
V. Підсумок уроку
1. Метод « Мікрофон». Я знаю... Я вмію
2. Бесіда.
- Що таке
іменник?
- На які
групи за значенням поділяються іменники?
- Які
морфологічні ознаки властиві іменнику?
- Яким
членом речення найчастіше виступає іменник?
3. Розумова гімнастика ( слайд 14).
Ø
Назвіть іменники жіночого роду, що означають
назви предметів у вашому портфелі(книга,ручка,читанка, гумка, лінійка).
Ø
Які іменники–назви природних водоймищ,
середнього роду ви вивчали на уроках довкілля?(Море, болото, озеро)
Ø
Що ви чуєте, ідучи у школу? (Стукіт,
гуркіт, шум, крик, голос). Ці поняття теж іменники.
Ø
Назвіть іменники - назви небесних світил.
Визначте їх рід. (Сонце, зірка, місяць)
Ø
Які знаєте іменники–поняття єдині у світі? (Батьківщина,
Україна, небо)
Ø
Назвіть іменники, найважливіші у вашому житті (Мир,
дружба, хліб, праця, мама, родина)
Ø
Які б іменники ви хотіли викреслити з нашої
мови? (Смерть, війна хвороба, біль, горе).Поставте
їх у множині, виділіть закінчення.
Ø
Які іменники живуть тільки взимку? (віхола,
завірюха, метелиця, хурделиця, сніг, мороз, лід, санки, ковзани, сніжинки)
Ø
Які іменники допомагають вам вчитися? (Уважність,
охайність, старанність,дисциплінованість, упевненість, пам’ять)
Ø
Які іменники заважають вам працювати? (Пасивність,
неуважність, лінь,байдужість)
4.
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VI. Домашнє
завдання : Опрацювати матеріал підручника §23, виконати вправу 195, скласти ребуси,
кросворди, сенкан до слова СНІГ.
Презентацію до уроку можна завантажити тут
Немає коментарів:
Дописати коментар