КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ
ЛІТЕРАТУРИ У 8 КЛАСІ
І семестр
Пор. №,
дата
|
Тема уроку
|
Примітки
|
|
Вступ
|
|||
1
|
Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору.
ТЛ: художній образ; художній твір (поглиблено).
|
||
Усна народна творчість
|
|||
2
|
Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»). ТЛ: історичні пісні.
|
||
3
|
Пісні про боротьбу проти соціального гніту («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк»).
|
||
4
|
Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою у піснях «Чи не той то хміль», «За Сибіром сонце сходить».
|
||
5
|
Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія п життя. Пісні, що стали народними. Популярність, фольклорна основа пісні «Ой не ходи, Грицю».
|
||
6
|
Урок виразного читання пісень «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні». Художні засоби в піснях.
|
Вивчити напам'ять ПІСНЮ «Засвіт встали козаченьки».
|
|
7
|
Урок літератури рідного краю. Історичні пісні рідного краю.
|
||
8
|
Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум (історико-героїчні, соціально-побутові). Кобзарі та лірники - виконавці народних дум (0. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. ТЛ: думи.
|
||
9
|
Морально-поетична проблематика думи «Маруся Богуславка». Художні особливості твору. Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. Аналіз художнього образу Марусі.
|
||
10
|
Урок позакласного читання. Народні думи: «Дума про козака Голоту», «Самійло Кішка», «Буря на Чорному морі».
|
||
11
|
Контрольна робота. Вступ. Усна народна творчість (тестування).
|
||
Світ української поезії
|
|||
12
|
Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної міси поета. Роздуми автора про власну долю, долю України в поезії «Думи мої, думи мої...»
|
||
13
|
Аналіз вірша Тараса Шевченка «Ой три шляхи широкії...». Художні засоби, використані утворі.
|
||
14
|
Урок виразного читання поезії Тараса Шевченка «Мені однаково, чи буду...». Аналіз художнього тексту. ТЛ: філософська лірика.
|
Вивчити напам'ять вірш «Мені однаково, чи буду...».
|
|
15
|
Леся Українка. Життя поетеси, її мужність і сила духу. Тема гармонійного єднання людини з природою в поезії «Давня весна».
|
||
16
|
Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».
|
Вивчити напам'ять поезію «Хотіла б я піснею стати...».
|
|
17
|
Проблеми і мотиви ліро-епічної поеми Лесі Українки «Давня казка»: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.
|
||
18
|
Урок мовленнєвого розвитку. Порівняльна письмова характеристика образів Поета і Бертольда.
|
||
19
|
Урок позакласного читання. Поема Івана Франка «Лис Микита».
|
||
20
|
Контрольна робота. Світ української поезії (Тарас Шевченко, Леся Українка) (тестування).
|
||
21
|
Володимир Сосюра. Коротко про поета. Патріотичний пафос вірша «Любіть Україну!». ТЛ: громадянська лірика.
|
Вивчити напам'ять вірш «Любіть Україну!».
|
|
22
|
Інтимні, пейзажні мотиви поезії Володимира Сосюри («Васильки», «Осінь»). ТЛ: інтимна лірика, пейзажна лірика.
|
||
23
|
Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. Висловлення глибоких почуттів, важливих думок у поезії «3 дитинства: дощ» («Я уплетений...»). ТЛ: вільний вірш.
|
||
24
|
Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа поезій Василя Голобо-родька, народознавчі аспекти («Наша мова», «Теплі слова»).
|
||
25
|
Володимир Підпалий. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи («...Бачиш: між трав зелених...»). Багатозначність і змістовна глибина художніх об-пазів («Зимовий етюд»).
|
||
Із
сучасної української поезії (кінця XX - початку ХXI століття ( на вибір)
|
|||
26
|
Ідейно-образний аналіз поезії Василя Герасим'юка «Чоловічий танець».
|
Вивчити напам'ять один вірш на вибір.
|
|
27
|
Метафоричність образів у творах Івана Малковича «Із янголом на плечі», «3 нічних молитов».
|
||
28
|
Анатолій Мойсієнко. «Жовтень жовті жолуді». Ігор Павлюк. «Дівчинка». Ідейно-образний аналіз поезій.
|
||
29
|
Галина Кирпа. «Мій ангел такий маленький...», «Коли до вас темної ночі...». Ідейно-образний аналіз поезій.
|
||
З0
|
Урок літератури рідного краю. Різноманітність поетичного доробку сучасних місцевих авторів. Ознайомлення з їхніми творами.
|
||
31
|
Контрольна робота. Світ української поезії. Написання контрольного твору на тему: «Глибокі роздуми поетів над проблемами української мови, національної культури»; «Осмислення призначення людини та сенсу її життя в сучасній ліриці» (на вибір).
|
||
32
|
Урок мовленнєвого розвитку. Обговорення творів, що вивчалися впродовж І семестру й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.
|
Пор. №
дата
|
ІІ с.
|
Примітки |
33
|
Національна драма
Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст., про театр корифеїв. Трагікомедія «Сто тисяч» - класичний взірець українського театру корифеїв. ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія. |
|
34
|
Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Змалювання образу Герасима Калитки.
|
|
35
|
Характеристика дійових осіб.
|
|
36
|
Засоби сатиричного змалювання.
|
|
37
|
Урок виразного читання. Читання уривків із драматичного твору в особах.
|
|
38
|
Актуальність проблем комедії для сучасного життя.
|
|
39
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усне висловлення на тему: «Бездуховність - прояв зла в
житті людини».
|
|
3 української прози
|
||
40
|
Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет, композиційні особливості твору.
|
|
41
|
Проблема волі людини та можливостей її здобуття у повісті «Дорогою ціною».
|
Вивчити напам'ять уривок
|
42
|
Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв.
|
|
43
|
Урок мовленнєвого розвитку. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії. Написання характеристики образу Соломії.
|
|
44
|
Час і вічність у повісті, символічні образи.
|
|
45
|
Контрольна робота. Національна драма. 3 української прози (Михайло Коцюбинський) (тестування).
|
|
46
|
Олександр Довженко. Видатний український кінорежисер і письменник. «Ніч перед боєм» - твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців, виявлені під час великого лихоліття.
|
|
47
|
Образи діда Платона і діда Савки - представників українського трудового народу, їхній моральний урок для солдатів.
|
|
48
|
Урок виразного читання прозового твору «Ніч перед боєм».
|
|
49
|
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей та їхньому дозвіллі.
|
|
50
|
Проблема особистості в сучасному світі. Особливості композиції твору.
|
|
51-52
|
Характеристика образів твору.
|
|
53
|
Вплив оточення на виховання дитини. Осмислення моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків.
|
|
54
|
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеосіб-лення, свободи і неволі, особистості і натовпу, дійсності і мрії.
|
|
55
|
Алегоричність образу коня Шептала, його характеристика.
|
|
56
|
Урок позакласного читання. Анатолій Дімаров. «На коні й під конем».
|
|
57
|
Контрольна робота. 3 української прози (Олександр Довженко, Ніна Бічуя, Володимир Дрозд) (тестування).
|
|
58
|
Юрій Винничук. «Місце для дракона» - повість-казка про сучасний світ, у якому й досі діють «драконячі закони».
|
|
59
|
Сюжет повісті. Роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.
|
|
60
|
Дракон Грицько - поет і християнин. Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя.
|
|
61
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення із творами письменників-земляків.
|
Український гумор
62
|
Валентин Чемерис. «Вітька + Галя,
або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.
|
|
63
|
Проблемно-образний аналіз твору.
|
|
64
|
Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору. Гумористичні ситуації.
|
|
65
|
Характеристика образів Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок.
|
|
66
|
Урок літератури рідного краю. Ознайомлення із творами письменників-земляків, що працюють у гумористичних жанрах.
|
|
67
|
Контрольна робота. Написання розгорнутого висловлення на одну з тем: «Дитячі проблеми в дорослому житті», «Життя за "драконячими законами"» (на вибір).
|
|
68
|
Урок позакласного читання. Знайомство із серією «Життя видатних дітей» (Анна Багряна про Марію Заньковецьку, Марію Примаченко та ін.).
|
|
69
|
Бесіда про твори, що вивчалися упродовж II семестру й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.
|
|
70
|
Підсумково-узагальнювальний урок.
|
Пор.
№
|
Дата
|
Тема уроку
|
||||
Перший семестр
|
||||||
Вступ
|
||||||
1
|
Мова -
найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу.
|
|||||
Повторення й узагальнення вивченого
|
||||||
2
|
Лексикологія.
Фразеологія.
|
|||||
3
|
Урок мовленнєвого
розвитку № 1. Повторення відомостей про текст, засоби між
фразового зв’язку в тексті. Усний
твір-опис місцевості (вулиці,
села, міста) на основі
особистих спостережень і
вражень у художньому стилі.
|
|||||
4
|
Самостійні
частини мови, основні правила написання їх.
|
|||||
5
|
Самостійні і службові частини
мови, основні правила написання їх.
|
|||||
6
|
Контрольний диктант. Навчальне читання мовчки.
|
|||||
Синтаксис. Пунктуація
|
||||||
Словосполучення
|
||||||
7
|
Словосполучення. Будова
й види словосполучень за способом
вираження головного слова.
|
|||||
8-9
|
Уроки мовленнєвого
розвитку № 2-3. Повторення відомостей про типи мовлення. Письмовий твір-опис місцевості (вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі.
|
|||||
Просте двоскладне речення
|
||||||
10
|
Речення
двоскладні й односкладні, прості і складні.
|
|||||
11
|
Порядок слів у
реченні. Логічний наголос.
|
|||||
12
|
Урок мовленнєвого
розвитку № 4. Особливості побудови опису місцевості, пам’яток історії та культури. Усний
вибірковий переказ розповідного тексту з
елементами опису пам'ятки історії
та культури в художньому стилі.
|
|||||
13
|
Підмет,
способи вираження його.
|
|||||
14
|
Простий
присудок.
|
|||||
15-16
|
Уроки мовленнєвого розвитку № 5-6. Контрольний письмовий докладний переказ
розповідного тексту з елементами опису
пам'ятки історії та
культури в публіцистичному стилі.
|
|||||
17
|
Складений
дієслівний присудок.
|
|||||
18
|
Складений
іменний присудок.
|
|||||
19
|
Тире між
підметом і присудком.
|
|||||
20
|
Контрольна робота 1. Вступ. Синтаксис. Пунктуація.
Словосполучення. Просте двоскладне речення (початок). Тестові завдання.
|
|||||
21
|
Означення
узгоджене й неузгоджене.
|
|||||
22
|
Прикладка як різновид означення. Написання непоширених прикладок з дефісом. Прикладки, що потрібно писати в лапках.
|
|||||
23
|
Додаток як
другорядний член речення.
|
|||||
24
|
Урок мовленнєвого розвитку № 7. Усний твір-опис пам'ятки
історії та культури за
картиною в публіцистичному стилі.
|
|||||
25
|
Види обставин.
|
|||||
26
|
Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.
|
|||||
27
|
Узагальнення й систематизація з теми «Другорядні члени речення». Контрольне читання мовчки тексту публіцистичного стилю.
|
|||||
28
|
Контрольна робота 2. Синтаксис. Пунктуація. Просте двоскладне
речення (завершення). Тестові
завдання.
|
|||||
Односкладні й неповні речення
|
||||||
29
|
Означено-особові
речення.
|
|||||
30
|
Неозначено-особові
речення.
|
|||||
31-32
|
Уроки мовленнєвого розвитку № 8-9. Письмовий
твір-опис пам'ятки історії та культури на
основі особистих спостережень і
вражень у художньому стилі.
|
|||||
33
|
Узагальнено-особові речення.
|
|||||
34
|
Безособові
речення.
|
|||||
35
|
Називні речення.
|
|||||
36
|
Урок мовленнєвого розвитку № 10. Усне
повідомлення в науковому стилі
на тему про
мову, що потребує зіставлення й узагальнення матеріалу.
|
|||||
37
|
Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях.
|
|||||
38
|
Узагальнення й систематизація з
теми «Односкладні й неповні речення».
|
|||||
39
|
Контрольна робота 3. Синтаксис. Пунктуація. Односкладні й неповні речення. Тестові завдання.
|
|||||
Речення з однорідними членами
|
||||||
40
|
Однорідні члени
речення зі сполучниковим, безсполучниковим і
змішаним зв'язком.
|
|||||
41
|
Кома між
однорідними членами речення.
|
|||||
42
|
Речення з
кількома рядами однорідних членів.
|
|||||
43
|
Однорідні й
неоднорідні означення.
|
|||||
44
|
Урок мовленнєвого
розвитку № 11. Усний
стислий переказ тексту
публіцистичного стилю (на
основі прослуханих телепередач).
|
|||||
45
|
Узагальнювальні слова
в реченнях з
однорідними членами. Двокрапка й тире при
узагальнювальних словах.
|
|||||
46
|
Узагальнення й
систематизація з теми
«Речення з однорідними членами».
|
|||||
Речення із звертаннями, вставними словами
|
||||||
47
|
Звертання
непоширені й поширені. Риторичні звертання.
|
|||||
48
|
Розділові знаки
в реченнях із звертаннями.
|
|||||
49
|
Урок мовленнєвого
розвитку № 12. Ділові
папери. Протокол. Витяг з протоколу.
|
|||||
50
|
Групи вставних
слів і словосполучень за значенням.
|
|||||
51
|
Розділові знаки в
реченнях із вставними
словами (словосполученнями, реченнями).
|
|||||
52
|
Узагальнення й
систематизація з теми
«Речення із звертаннями і вставними словами» . Контрольне аудіювання тексту публіцистичного стилю. (словосполученнями, реченнями).
|
|||||
53
|
Контрольний диктант.
|
|||||
Речення з відокремленими членами
|
||||||
54
|
Поняття про
відокремлення.
|
|||||
55
|
Відокремлені й невідокремлені означення, способи вираження їх.
|
|||||
56
|
Розділові знаки в
реченнях з відокремленими означеннями.
|
|||||
57
|
Відокремлені
прикладки.
|
|||||
58-59
|
Уроки мовленнєвого
розвитку № 13-14. Конспектування як різновид стислого переказу прочитаного науково-навчального тексту.
|
|||||
60
|
Відокремлені додатки. Розділові знаки в реченнях з відокремленими додатками.
|
|||||
61
|
Відокремлені
обставини, способи вираження їх.
|
|||||
62
|
Розділові знаки в
реченнях з відокремленими обставинами.
|
|||||
63
|
Урок мовленнєвого розвитку
№ 15. Інтерв'ю в публіцистичному стилі.
|
|||||
64
|
Відокремлені уточнювальні члени
речення. Розділові знаки в
реченнях з уточнювальними членами.
|
|||||
65
|
Узагальнення й систематизація з теми «Відокремлені члени речення».
|
|||||
66
|
Контрольна робота 4. Синтаксис. Пунктуація. Речення з однорідними
членами, звертаннями, вставними словами і відокремленими членами. Тестові
завдання.
|
|||||
Повторення в кінці року
|
||||||
67
|
Урок мовленнєвого
розвитку № 16. Складання діалогів на основі запитань за текстом як обмін думками;
діалогів дискусійного характеру.
|
|||||
68
|
Просте
неускладнене речення. Розділові знаки в ньому.
|
|||||
69
|
Розділові знаки
в простому ускладненому реченні.
|
|||||
70
|
Підбиття
підсумків за рік.
|
|||||
Немає коментарів:
Дописати коментар